Om Entreprenörskap

Melody McClosey – StyleSeat

By 3 december, 2015 No Comments

Men jag har ju inga pengar?

”what would happen if a rich uncle died and left you a couple of million dollars? Wourld you still want to start this new venture?

Read, Stuart (2011), Effectual entrepreneurship. London : Routledge.

Att inte ha några pengar kan vara något bra. Vi tvingas lära oss, vi styr själva över företaget och Read stuart (2011 sid 35) berättar om en studie som visar att; har vi pengar slösar vi lätt bort dem och har vi inga pengar blir vi mer kreativa.

“Starting without invested capital also force you to go out to try to make a sale, which is when you will learn wheter you really have a bussiness or not.”

Read, Stuart (2011), Effectual entrepreneurship. London : Routledge.

Så det kanske går att se det som något positivt?

Hur tänkte Melody McClosey

Vad gjorde att hon kunde satsa på företaget?

Hon hade alltid vetat att hon ville starta ett företag men kände inte att hon kunde starta ett företag byggt på hennes intressen.

I stället började hon jobba med PR och då insåg hon hur spännande det var att arbeta med att etablera företag på marknaden. Vändpunkten kom när hon jobbade på  ”CurrentTV” och läste en fras i en artikel:

”You’ll regret the things you didn’t do, not the things you do”

Kort därefter slutade hon sitt jobb och säger själv att hon inte har ångrat sig en sekund.

Källa:  Katie Morell, (2014), Melody McCloskey of StyleSeat: How a Bad Haircut inspired a $300M Business hämtat online från www.americanexpress.com

Vad krävdes för kunskaper och erfarenheter

Hon var intresserad av datorer och att knyta kontakt digitalt. Intressena och att hon fick erfarenheter av att jobba med nystartade företag. Gav henne värdefull kunskap om hur hon skulle kunna tänka strategiskt. Själva Företagsidén kom när hon fick en dålig erfarenhet och bestämde sig för att ta fram en digital tjänst som löste problemet.

Hur fick hon andra människor att delta utan att få betalt?

Hon lyckades övertala vänner att utveckla en färdig prototyp. Hon lyckades även med sin passion få viktiga nyckelpersoner att vilja satsa för att de trodde på henne.

Första kunden

Hon gick i stort sätt från ”dörr till dörr”.

Hon upptäckte att hennes kunder inte var intresserade av den digitala världen men hennes förmåga att kommunisera värdet gjorde att de blev intresserade.

Hur lång tid tog det från idé till etablerat företag?

Processen krävde att hon fick erfarenhet och mod. Men när hon väl bestämde sig för att satsa gick det ganska fort och företaget går riktigt bra.