Om Entreprenörskap

Kevin Systrom – Instagram

By 20 november, 2015 2 Comments

Jag ska bara få en bra idé först! Men vart kommer bra idéer ifrån egentligen?

“Because people are focused on the myth of the visionary entrepreneur, the thing that holds many potential entrepreneurs back is that they have not yet had that eureka moment of pure vision- they don’t have a good idea”

“What are you waiting for?”

Read, Stuart (2011), Effectual entrepreneurship. London : Routledge.

 

Hur kom Kevin Systrom på Instagram?

Instagram Founder Kevin Systrom – Foundation www.youtube.com/watch?v=IPigMKugJhY

Grundidé:

Knyt kontakt med hjälp av bilder.

Nyckeln till framgång:

  • Vackra bilder
  • Snabb uppladdning
  • Dela bilder på olika nätverk

Hur tog han beslut om att starta?

Affärsidén skapades inte i ett vakuum. Det började egentligen redan när Kevin som yngling skapade en vision om sig själv som framgångsrik programmerare. En drivkraft och en vilja han kämpa hårt för att uppfylla trots motgångar och misslyckanden.

Instagram blev ett resultat av alla erfarenheter och kunskaper han fick på vägen. Han hade inte en färdig affärsidé som låg i en byrålådan och väntade. Han utgick från det han hade.

Hur visste han att han hade en bra idé?

När han visste att han satt på en lösning.

Den avgörande punkten kom när människor i hans nätverk kunde bidra. Inte bara med yrkeskunnande och pengar utan också med värdefulla insikter om vad som hade betydelse. Han fick input på vad andra människor behövde. Han lyckades skapa engagemang och Instagram blev ett faktum. Inte för att han från början visste att idén skulle fungera.

Hur tänker du om den här idén: Jag ska skapa ett nytt socialt nätverk som kommer förändra världen!

Unikt?

Affärsidén bygger på socialt nätverkande, ja, och den kom att förändra världen. Men, den fantastiska idén är inte vad han skapade utan varför.

Hur mycket påverkade hans kunskaper och erfarenheter?

Jag skulle vilja säga att utan hans kunskaper och erfarenheter så hade tjänsten aldrig funnits. Men viktigaste av allt så hittade han människor på vägen som kunde hjälpa honom.  Han såg till att få jobb inom den bransch där han ville vara. Han skaffade nya erfarenheter och ett stort kontaktnät fullt av kompetenta människor som kunde hjälpa honom. Trots att han valde att inte fortsätta mot en examen inom datavetenskap, fortsatte han att programmera och knöt duktiga studenter till sitt företag. Det viktigaste av allt var att han vågade prova.

Hur fick han andra människor att delta?

Han bevisade att tjänsten skapade engagemang. Det ledde till att investerare blev intresserade. Han såg till att företaget bestod av kompetenta människor som delade samma vision och därmed var villiga att kämpa.

Hur nådde de ut med sin idé?

Han lätt människor som kunde marknadsföra tjänsten viralt prova en beta-version.

Det ledde till en efterfrågan hos nyfikna människor som ville veta vad det var alla pratade om. Ett smart drag var att han lyckades engagera genom mervärde; kamouflerad som en fotofilter-app började användare laddade ner tjänsten som därmed blev glatt överraskade när de upptäckte att de även kunde dela bilderna i social media.

Hur lång tid gick det från idé till affärsidé?

Det beror på vilken idé vi pratar om. Hans första idé började redan i skolan men problemställningarna kom långt senare. Jag skulle vilja säga att det är flytande. Ett nätverk av idéer som har korsats, testats och utvecklats. En process som startade av hans agerande.
“So what are you waiting for?”

Sant! Så då är det väl dags att vi börjar?

Milstolpe 1: Idé-generering

2 Comments

  • Mejra Ferhatbegovic skriver:

    Hej Linda!

    Jag har läst ditt blogginlägg och tänkte komma med lite kommentarer.

    Vad bra att du inleder med fundering kring var en bra idé kommer ifrån. Kevin berättar hur hans resa startade med utgångspunkt i ett behov egentligen. Att han sedan utvecklade en tjänst för att fylla behovet, utifrån sina egna förutsättningar, dvs kompetens och socialt nätverk.

    Idén i sig själv såg från början inte ut som den gör idag, utan utvecklades utifrån användarens behov och önskemål. I introduktionsföreläsningen nämner Björn vikten av att kartlägga sig själv utifrån en entreprenöriellt perspektiv med fokus på ”vem är jag”, ”vad kan jag” och ”vem känner jag”. Jag är lite nyfiken på om du har försökt att svara på de frågorna i samband med din idé? Svaren är jättebra att ha med sig redan i dagsläget, men blir väldigt hjälpsamma när vi kommer till milstolpe som handlar om att testa sin idé mot kund.

  • linda nilsson skriver:

    Tack för feedback Mirjam. Mycket värdefullt!

    Jag tror både Andy och jag har fokuserat mycket på ”vem är jag”, ”vad kan jag”. Jag förstår att Kevin inte hade lyckats om han inte hade sätt ett behov eller haft kontakter. Så den sista punkten är den vi jobbar mest med just nu. Vi tittar i vårt kontaktnät för att få input.