“myWorld”
Andys (http://andiesign.rakt.in/blog/) och Lindas Affärsidé
Inledning
“myWorld” är arbetsnamnet på ett projekt som drivs av Andy Rytterström och Linda Nilsson. Vi delar samma intressen och idéer om vad vi vill åstadkomma och har därför valt att ta fram en affärsidé tillsammans.
Vision
Som företag vill vi med våra intressen/resurser/kunskaper leverera en lösning som kan hjälpa användare att uppleva mervärde med hjälp av VR-AR samtidigt som vi bidrar till ett mer hållbart samhälle/utveckling.
Hur
På ett enkelt sätt ge tillgång till en förbättrad/tydligare/filtrerad bild med hjälp av digitalt anpassningsbara ögon (VR-AR).
- Det finns tankar och idéer som spar tid, pengar och minskar miljöutsläppen.
- Människor kan få en möjlighet att uppleva världen individuellt, precis som de vill, vilket minskar risken för negativa upplevelser så som stress, depression och osämja.
Utifrån hur folk vill se världen kan man göra studier på hur folk vill att världen ska se ut och designa saker efter det. Bra och viktig info att ta del av.
Bakgrund
Affärsidén bygger på ett gemensamt intresse för VR- foto- video och 3d och att vi båda har kunskaper inom Digital design.
Båda innehar programvaror/utrustning för att kunna ta fram en digital närvaro åt företag/företaget och leverera visuellt/interaktivt material.
I företaget kan vi i nuläget tillföra kunskaper inom:
- Webbdesign/strategi: UX – informationsdesign – programmering – Grafiskdesign
- VR/AR: enklare programvaror/utrustning
Tjänsteidéer
- Agera som konsult mot exempelvis mäklare; Fota/filma lägenheter i VR (360°) till annonssidor/fysisk mötesplats Se utvecklad idé på Andys blogg: http://andiesign.rakt.in/milstolpe-1-idegenerering/
- Hyra ut eller sälja utrustning. Som att tillhandahålla VR-glasögon åt mäklare (Vi kan även stå för tekniken som konsult)
- Utveckla en tjänst/produkt på tekniken. En egen tjänst som filtrerar bort det vi inte vill se och tillför det vi vill se (Tjänsten är till för att filtrera bort delar av objekt i synfältet för att dölja information som användare inte vill ta del av). Mjukvara ska kunna byta färg på objekt t.ex. bilar men även hela objekt mot liknande objekt i samma storlek.Utifrån val användarna gör, som vad användare vill ha för färg på t.ex en bil eller vilka delar i samhället de vill filtrera bort, skapas viktig information som en designer eller samhället kan ta del av för att fysiskt kunna förbättra miljön vi lever i.
Plan
Delmålsplan:
- Lära oss mer om VR-AR
- Kolla hur marknaden ser ut idag Utrustning-programmvaror-konkurrenter
- göra en prototyp av “filtrerings” appen. (mockup i form av video)
Slutmål: En affärsplan som fungerar:
- Ekonomiskt
- Marknadsmässigt
- Kunskapsmässigt (person och intresse SWOT)
- Tekniskt
Vill du bidra till vår utveckling?
Vi tar tacksamt emot alla tankar och idéer.
Du skulle gärna kunna få ge input på en frågeställning vi har just nu för att kunna utveckla vår tjänst/produkt:
- Har du svurit över något nyligen när du av någon anledning vistades i en stadsmiljö?
- Finns det saker du inte skulle vilja se i ditt synfält varje dag du åker till jobbet?
Jag gillar er idé och hade gärna velat veta mer om vad det redan finns för teknik inom detta område. Ser absolut användbarheten i detta, och är även nyfiken på hur ni tänker att det kommer bidra till ett hållbart samhälle? Antar att jag kommer få veta mer när det kommer till pitchen!
Vill inleda med att säga att jag tycker ni har en sjukt spännande affärsidé som är nytänkande!
Till mina tankar:
Vad tror ni det finns för nackdelar med att erbjuda VR-tjänsten till mäklare? Finns det inte andra tillfällen som man kan använda tjänsten i också? Tex ”resa utomlands” via VR…
På idé 3 så får jag lite känslor av att man lättare kan ”blunda” för verkligheten genom att ”sudda” eller byta ut något man inte vill se – tiggare, skräp, våld etc. Varför skulle jag vilja köpa era glasögon och gå runt med på stan?
Tack för feedback Elsa och Elin!
Tekniskt, så behöver det inte vara svårt. Det beror på vilket behov vi kommer försöka fylla. Ska se om jag kan lägga upp lite länkar senare som visar vad det finns för teknik idag.
Problemet för oss är just att hitta ett verkligt behov.
Tycker idén att fokusera på att göra ”utlandet” mer tillgängligt var spännande. Vi tar med oss den i affärsutvecklingen.
Frågan på om varför man skulle vilja gå runt med glasögon på stan tyckte jag var intressant. Den ska jag fundera lite extra på. Samtidigt, vi går ju med hörlurar på stan… om alla gör det kanske det inte är så märkligt?
Den moraliska biten är också intressant. Vad ska man få filtrera bort? Kanske måste finnas en begränsning. Jag tror att det säkert finns ett behov som inte betyder att det blir en dålig utveckling för samhället?