Utan att referera till vad entreprenörskap är, kommer jag att beskriva hur jag ser på entreprenörskap genom min bild av en entreprenör. För att sedan återkomma till frågan i slutet av kursen (läser entreprenörskap via programmet Digital Design, HKR) för att se om bilden har förändrats.
Om Entreprenören var en färg…
Det första jag kommer att tänka på är att jämföra entreprenören med färgen ”gult”.
Energi, styrka, kreativitet … När jag hamnar i ett rum fullt av gult, blir allt ljust och krispigt klart. Det är som att rummet börjar vibrera och det hörs innovativa toner. Toner jag bara hör när jag är i närheten av gult. Jag ser en stor skylt där det står: MÖJLIGT!
Det gäller att haka på, för det går fort. Framåt! Fasen, det gick inte! Andra hållet, Framåt! Tror aldrig en person kan få så många erfarenheter av misslyckande om de inte har varit i närheten av färgen gul.
I kontrast, ett rum fullt av… ax-gult. Ganska nära, men det händer ingenting? Den kan ha uppkommit ur en blandning av alla möjliga kulörer, men ax-gul har inte lyckats filtrera det sista för att producera den nödvändiga färgen.
Att observera en entreprenör kan vara ganska spännande i alla fall de ”riktigt duktiga”. Kan vakna (om hen sov) mitt i natten för att väcka lik. Vandra tillsammans med ”varning stör ej” för att i nästa sekund hoppa fram som sociala genier. De är Visionärer, Företagsamma, Modiga… Tillbaka till ax-gult. Ax-gult tänker och munnen rör sig, en entreprenör agerar även fast munnen är stängd. Inte för att ax-gult inte kan agera, det är för att det finns en ogenomträngligt stor beige skylt med texten GÅR INTE!
Slutsatts:
Entreprenörskap ser jag som att ta tillvara på möjligheter, utan att stoppas av den beiga skylten.